skip to main content
KOR Water Nordic Till webbutiken

Vår historia

KOR Water story

De säger att nöden är uppfinningarnas moder - och så började KOR. Eric Barnes fru Stacey, var först med att berätta för honom att hans vana att fylla en gammal Gatorade flaska var en riktigt dålig idé. "Det är en bakteriefälla," varnade hon "och det är inte tänkt att återanvända dessa flaskor." Men efter flera besök i butiker, på Erics misslyckades försök att hitta en återanvändbar flaska som han faktiskt skulle använda lämnat honom otillfredsställd - och förbryllad. Marknaden för flaskvatten fortsatte att explodera då dessa bolag gjorde om sina förpackningar och marknadsförarna berättade om vatten från exotiska platser, men användandet av återanvändbara flaskor hade stagnerat. Det blev allmänt känt att avfallet från flaskvatten var ett stort miljöproblem med fyra av fem tomma flaskor blev markfyllnad, men detta faktum i sig ändrade inte konsumenternas beteende.

Tänk om taktik av design och berättelse (Story telling) som används av flaskvatten användes i den återanvändbara kategorin? Varför kunde inte bra industridesign - där form och funktion är noggrant analyseras - ingå i en ny produktlinje som uppfyller användarens alla behov? Det fanns ingen lag som säger att miljövänliga produkter måste vara mindre bekvämliga och ha sämre prestanda, men de flesta "gröna" alternativ ger ofta den erfarenheten.

Eric var inte främmande för att ta sig an utmaningen, särskilt som han inte hade någon erfarenhet på området. "Man kan se med nya ögon vad andra missar" - eller åtminstone det är hur han rasonerade då han dök med huvudet före in i vattenflaskmarknaden. Tidigare hade Erik lanserat flera Internet företag, inklusive Ivysport.com och ePrep.com , men KOR kändes mer som ett uppdrag än ett företag. Genom en gemensam vän, träffade Eric och delade sin vision med Paul Shustak , vars produktförvaltningskarriär formats på Microsoft, Sony och Adobe. Med personliga erfarenheten av samma klyfta mellan snygg design och hållbara produkter, gick Paul samman med Eric och KOR började resan för att utveckla och lansera sin första produkt i början av 2006.

KOR sökte vitt och brett för att hitta den bästa designenpartnern för att göra företagets vision till verklighet. I RKS Design , ett designföretag i världsklass som är baserat i södra Kalifornien, upptäckte KOR ett team som verkligen hade förstått hur KORs fokusera på design skulle kunna vara det som motiverade förändring, att skapa inte bara produkter utan också ett företag och en rörelse.

Eric och Paul tog med över 100 funktionella konstruktionskrav till projektet, och efter nästan tre mödosamma år av utveckling med RKS (och över 15 övergivna koncept), kom KOR med KOR ONE vattenbehållaren sommaren 2008. En produkternas åskledare, KOR ONE samlades omedelbart global uppmärksamhet för konceptet det representerade - så bra, den ikoniska designen kunde bäddas in i en produkt som stod som en ledstjärna för hållbar utveckling. Under 2009 etablerade KOR Törst att ge (Thirst for giving™) och lanserat en rad KOR en "Specialutgåva" för att öka medvetenheten och insamling för kritiska vattentema.

Det som började som KORs enkla mål med att fullända en återanvändbar flaska har expanderat till ett företag laddat med hylla, skydda och värdesätta vatten - i våra personliga liv och i världen. Idag jobbar KOR hårt för att sprida "miljömedvetna vattenbehållare" till världen med en växande rad av designdrivna vattenbehållare och anlita vattenförespråkare, en kund i taget.