skip to main content
KOR Water Nordic Till webbutiken

Att ge tillbaka

Vi bor alla nedströms.

KOR's uppdrag är att "skydda och hylla vattnet" och vi vill "ge tillbaka" till det som är så viktigt för allt liv. Från dag ett har vi donerat minst 1% av vår försäljning till ideella organisationer som fokuserar på vattenrelaterade frågor. Öppenhet är också en stor del av vilka vi är, så vi skulle vilja förklara i detalj hur vårt donations program fungerar.

Från början: En procent för Planet

Sedan starten 2008 har vi varit medlemmar i 1% för Planeten, en extraordinär organisation startad av en av våra hjältinnor, Yvonne Chouinard (övrigt också grundare av Patagonia). För att bibehålla medlemskap måste företagen donerar 1% av deras årliga försäljning till en utvald grupp av ideella organisationer som har antagits till programmet. Företag kan donera till någon av dessa ideella organisationer så länge som deras donationer uppgår till totalt 1%.

Varje år granskar 1% teamet vår skattedeklaration för att bestämma vår nödvändiga donation. Sedan följer de upp med de ideella organisationerna som vi skänker till för att se till att våra donationer är korrekta.

1% av omsättningen kanske inte verkar så mycket, det finns mer än det som ses. Precis som vi är de flesta av 1%-medlemsföretagen nystartade, vilket innebär att de knappt är lönsamma, om alls. Så att donera 1% innebär ofta skillnaden mellan att ägarna har en lön och inte.

2009: Törst att ge

På Världsvattendagen 2009 lanserade vi vårt "Törst att ge"-program (Thirst for giving™) som kopplar alla våra färgade vattenbehållare till ett annat vatten-relaterat syfte. Detta ändrade inte vårt förhållande till 1% för planeten (de övervakar fortfarande våra donationer), men det gav oss ett nytt sätt att tala om dessa frågor och lyfta fram de ideella organisationerna som vi skänker till. Och genom att knyta syfte till en färg så gav det våra kunder ett sätt att visa sin passion för sitt favoritsyfte.

Vi får ofta frågan om vi donera till varje syfte i förhållande till försäljningen av den länkade färg, men nej. Eftersom vissa färger är mer populära än andra, vi tror inte att det skulle vara rättvist att straffa en ideell organisation bara för att det var kopplat till en mindre populär färg.

Varför i procent av omsättningen i stället för vinst?

Du kanske har hört talas om företag avsätter fem eller till och med tio procent av vinsten till reservfonder, men detta detta summerar sällan upp till 1% av försäljningen och kan resultera i noll donationer ett dåligt år. Till exempel är den genomsnittliga vinstmarginalen för många företag ca 5%. Det innebär att de måste donera 20% av vinsten för att bli 1% av omsättningen. Slutligen vinst - till skillnad från försäljning - manipuleras lätt. Donationer i procent av omsättningen är mer ärliga och ser till att donationerna görs år ut och år in, med mindre utrymme för redovisningstrick.

2009/2010: Specialutgåvor av vattenbehållare

I december 2009 lanserade vi våra Specialutgåvor för att få ytterligare medvetenhet om våra fyra vattensyften. Inledningsvis sålde vi bara dessa online och tjänade $ 5 på varje vattenbehållare för det kopplade syftet. I februari 2010 började vi sälja dem i butiker och ändrade donation till 5% av det rekommenderade priset av $ 34,95.

Vad är nästa steg?

Vi har många andra idéer för att öka finansieringen och medvetenheten om vattenfrågor och kommer att rulla ut dessa under de kommande månaderna och åren. Vi hoppas också att lägga till fler ideella organisationer utöver de fyra som vi för närvarande donerar till. En sak som är osannolikt är att vi ändrar vår tillhörighet med 1% för planeten. En annan är idén att koppla färger till orsaker som vi tror är ett kraftfullt sätt att sätta en fokus på frågorna. Vi hoppas att du håller ögonen öppna och håller kontakten. Om du har frågor eller synpunkter om våra donationsprogram, tveka inte att kontakta oss på info@korwater.nu.